Ik zag door de bomen het bos niet meer

« Terug naar overzicht

In de brugklas veranderde Dyshanti (17) uit Geldrop van een vrolijk kind in een gestreste puber. Ze kreeg heftige lichamelijke en psychische klachten. De hulp die ze kreeg hielp haar in eerste instantie alleen maar verder in de put. Tot ze een opleiding vond die haar wel de structuur en de uitdaging geeft die ze nodig heeft. Het RMT hielp haar uit te zoeken wat ze wil en regelde de financiering voor de particuliere opleiding die ze nu volgt.

'Ik ging naar een middelbare school waar we veel vrijheid kregen. Iedereen mocht in zijn eigen tempo werken, als je aan het einde van het jaar je doelen maar haalde. Het gevolg was dat ik in de klas zat te Netflixen.' Toen na driekwart jaar de mededeling kwam: 'Je moet nu bij hoofdstuk 10 zijn', sloeg de stress toe. 'Ik had last van migraine, ging hyperventileren, kreeg een ontsteking aan mijn borstbeen én raakte depressief. Ik voelde me verschrikkelijk', vertelt Dyshanti.

In overleg met school kon Dyshanti, die al sinds haar zevende weet dat ze ADHD heeft, naar de Job Factory in Helmond. Daar kreeg ze een time-out. 'Ik kon in de ochtend mijn schoolwerk doen in een prikkelarme omgeving, we deden spelletjes om de prikkels te verwerken en als gym kreeg ik boksles. Ik knapte daar heel erg op. Maar toen moest ik weer terug naar school…. 'O, je bent er ook nog', zeiden ze daar. Meteen ging het weer heel slecht. Ik ging terug van 3 naar 2 havo, maar dat hielp ook niet.'

Depressief thuis

Dyshanti kwam terecht in een schoolafwijkersproject op de Berkenschutse in Heeze. Na een goed eerste jaar liep ze ook hier vast. 'Ik heb een tijdje in het ziekenhuis gelegen door problemen met mijn longen. Daarna had ik ook daar weer een leerachterstand opgelopen en schoot ik weer in de stress. De sfeer werd steeds slechter, ik zag door de bomen het bos niet meer. Voor de zomer zat ik depressief thuis.' Inmiddels was wel duidelijk dat ze ook autisme heeft.

Haar leerplichtambtenaar greep in. 'Hij zei: ga maar even niet naar school, als je maar wel iets anders gaat doen. Wandelen, werken. Dat heb ik gedaan: ik werkte veel uren in een restaurant en in een voetbalkantine, en dat vond ik heel leuk. Ik wist precies wat mijn taken waren, ik vond het fijn om veel contact met mensen te hebben. Van dat werk had ik geen stress. Ondertussen had ik wekelijks contact met de leerplichtambtenaar.' Dyshanti maakte zich wel zorgen over haar toekomst. 'Ik was bang dat mbo niveau 1 mijn enige optie was, en ik wil naar het hbo.'

Begeleiding op maat

De leerplichtambtenaar wees haar op de Switch Academy, en dat bleek precies te zijn wat ze nodig had. Ze krijgt daar begeleiding op maat en de kans om een opleiding mbo niveau 4 te halen, zodat ze daarna kan doorstromen naar het hbo. Er was één probleem… De financiering voor deze particuliere opleiding. 'En toen kwam Henriëtte erbij.'

Henriëtte Steneker werkt bij het RMC Helmond - de Peel (het regionaal coördinatiepunt voor jongeren tot 23 jaar zonder startkwalificatie). Van daaruit is ze vertegenwoordigd in het RMT. Het was haar al snel duidelijk dat Dyshanti iets anders nodig had dan de reguliere hulp. 'Er moest niet nog een teleurstelling bij komen.' Henriëtte regelde dat Dyshanti een test maakte die duidelijk zou maken hoe ze in elkaar zit en wat ze nodig heeft. 'Ik wilde altijd al de zorg in, en dat kwam ook uit de test.' Maar, minstens even belangrijk, Dyshanti kreeg ook waardevolle informatie over hoe ze in elkaar zit en welke leerdoelen ze heeft. 'Ik wist het wel, maar dankzij het onderzoek staat het nu zwart op wit, dat geeft me duidelijkheid. Dat heb ik nodig.'

Toewerken naar staatsexamen

Henriëtte regelde subsidie, zodat Dyshanti met haar opleiding kon beginnen. Inmiddels heeft ze al een praktijkstage geregeld bij een instelling voor kinderen met problemen. 'Ik doe eerst praktijkopdrachten, de theorie komt later. Bij Switch houden ze rekening met hoe ik in elkaar zit en wat ik wil bereiken. Het gaat nu supergoed met mij.' Via de praktijkleerroute werkt ze toe naar een staatexamen. Henriëtte: 'Ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed komt. Dyshanti is slim, open en eerlijk. Ze weet dat ze aan zichzelf moet werken, en dat kan ze ook.'